BEINVLOEDEN & OVERTUIGEN; NUDGING & FRAMING


Wetenschappelijk onderbouwde technieken voor communicatie die overtuigt.

Leer werken met beïnvloedingstechnieken uit de gedragseconomie.

Voor wie?

- iedereen met interesse in beïnvloeden van gedrag

- beleidsmedewerkers

- communicatiemedewerkers

Praktisch

- open opleiding of incompany

- 2 dagen

- maximaal 12 deelnemers

Werkvormen

- Interactieve kennisoverdracht

- Analyseren en leren van praktijkvoorbeelden

- Opdrachten en eigen cases

Wanneer?

Waar?

Kost

do 5/3 en do 19/3

House of Ape, Grotehondstraat 44, 2018 Antwerpen

900 euro

"An interesting topic and a great workshop!"

Anne Starkie-Alves,

European Commission, Brussels

"Interessante workshop. De training werd aangepast aan de ingezonden cases van de deelnemers. Hierdoor is het geleerde praktisch toepasbaar."

Matthias Desesoi, Beleidsmedewerker, Actiris

Waarom deze opleiding?

Ieder van ons heeft in werksituaties te maken met het gedrag van anderen. Vaak willen we dat gedrag beïnvloeden - en dus maken we  duidelijk wat we verwachten. Toch komt de gewenste verandering in gedrag er niet. 


Enkel  uitleggen wat je wil volstaat immers niet voor gedragsverandering.  Er bestaan andere, meer effectieve methodieken - en die halen we uit de gedragseconomie.


Van een aantal hiervan heb je misschien al gehoord:

  • nudging (mensen een duwtje in de juiste richting geven)
  • framing (de boodschap op een welbepaalde manier inkaderen).


Programma 


Blok 1: Ons feilbare denken

  • Hoe werkt ons brein? Systeem-1 en systeem-2-denken.
  • De sluipwegen van ons brein. Welke systematische denkfouten spelen een rol bij beïnvloeden en overtuigen?


Blok 2: Framing - Overtuigen door de boodschap op een welbepaalde manier te kaderen

  • Wat is een frame?
  • Gedragsinzicht: mensen reageren anders op dezelfde informatie, wanneer die anders gekaderd wordt
  • Toepassing: Kader de boodschap op een positieve, aanlokkelijke manier


Blok 3: Beïnvloedingsprincipes van Cialdini:

In onze hersenen worden shortcuts gemaakt bij het nemen van beslissingen. De beïnvloedingsprincipes van Cialdini maken gebruik van deze shortcuts om anderen met succes te beïnvloeden.


Blok 4: De EAST-principes van het Behavioural Insight Team (BIT), VK:

Om mensen te overtuigen:

  • Moet je het gewenste gedrag Eenvoudig en Aantrekkelijk maken.
  • Overtuigende communicatie speelt ook in op het Sociale element en de Timing


Onze aanpak

  • workshop is interactief
  • afwisseling tussen interactieve kennistransfer en praktische oefeningen en cases, zodat u nieuwe inzichten dadelijk kan toepassen in eigen werkomgeving
  • kleine groepen


Trainer: Els Compernolle

Ervaren & enthousiast trainer met een passie voor mensen.


Els is gefascineerd door gedrag van mensen en organisaties. Ze wil begrijpen waarom de ene aanpak wél werkt en de andere niet.

  • Voor HumanInsight verwerkt Els de laatste kennis uit de gedragseconomie en cognitieve psychologie in wetenschappelijk onderbouwde opleidingen.
  • Haar aanpak is praktijk- en resultaatgericht. Aan de hand van bewezen methodieken legt Els valkuilen en verborgen processen bloot in denken en gedrag bij jezelf en in je organisatie. Je leert dus slimmer denken.
  • Els stimuleert je om ineffectieve denk- en gedragspatronen om te buigen naar effectieve. Het resultaat: meer inzicht, persoonlijke en professionele groei en betere werkresultaten. Je kan nu effectiever handelen.


Els geeft regelmatig training in binnen- en buitenland, is trainer voor Kluwer Opleidingen (BE) en De Denkacademie (NL). Ze doceerde aan prestigieuze universiteiten als de London School of Economics en University College Dublin.

SMARTER THINKING

BETTER RESULTS

2017 - 2019 ©