logo HumanInsight
beïnvloeden en overtuigen

BEÏNVLOEDEN & OVERTUIGEN

de 6 geheimen van het overtuigen volgens Cialdini

beoordeling deelnemers: 8,6 I  1 dag  I  Training of Virtual Learning Journey

Waarom investeren in Beïnvloeden & Overtuigen?


Of u nu leidinggevende, HR manager of communicatiemedewerker bent, ieder van ons heeft in werksituaties te maken met gedrag van anderen - gedrag dat we willen beïnvloeden. Professor Robert Cialdini beschrijft in zijn bestseller 'Influence'* 6 wetenschappelijk onderbouwde beïnvloedingsstrategieën



In deze opleiding leert u 6 krachtige technieken om op een positieve manier mensen (klanten, medewerkers, managers) te beïnvloeden:


  1. wederkerigheid: "wie geeft, die krijgt"
  2. commitment en consistentie: "wie A zegt, ..."
  3. sociale bewijskracht: "2 weten meer dan 1"
  4. sympathie: "wie kan haar weerstaan?"
  5. autoriteit: "als de dokter het zegt..."
  6. schaarste: "snel! nog 3 plaatsen!"


*Robert Cialdini (2007) 'Influence'

Details

Type: Mogelijk als


Incompany training

1 dag, in uw organisatie

Virtual Learning Journey

2 dagdelen (telkens 3 uur), via Zoom

Groepsgrootte: max. 12 deelnemers


Data open aanbod

momenteel geen open aanbod


Liever telefonisch contact? We helpen u graag. Vul hierna uw gegevens in of bel ons direct op 0494 75 10 62.

 
 
 

Programma

Blok 1: Ons feilbare denken

  • Hoe werkt ons brein? Systeem-1 en systeem-2-denken.
  • De sluipwegen van ons brein. Waarom mensen in de realiteit snelle, automatische keuzes maken.
  • Wat betekent dit voor beïnvloeden?


Blok 2: Beïnvloedingsprincipes van Cialdini:

PRINCIPE 1 - WEDERKERIGHEID: “WIE GEEFT, DIE KRIJGT …”

  • Het aloude geven en nemen: “I may need to ask you a favour …”
  • Waarom mensen met je instemmen als je ze iets geeft of ze je iets weigeren.


PRINCIPE 2 - CONSISTENTIE: “WIE A ZEGT …”

  • Innerlijke spookbeelden.
  • Hoe mensen beïnvloedbaar zijn omdat ze een richting zijn ingeslagen.

Principe 3: Sociale bewijslast: “2 WETEN MEER DAN 1 …”

  • Groepsdruk & “2 weten meer dan 1 …”
  • Wat de omgeving te maken heeft met onze keuzes en beslissingen.


PRINCIPE 4 - SYMPATHIE: “WIE KAN MICHELLE OF BARACK WEERSTAAN …”

  • Conditionering en associatie.
  • Hoe aantrekkingskracht werkt en ons laat instemmen met mensen die ons aardig lijken.

PRINCIPE 5 – AUTORITEIT: “ALS LAGARDE HET ZEGT …”

  • Waarom we gezag accepteren.
  • Hefbomen voor autoriteit en respect.


PRINCIPE 6 - SCHAARSTE : “NU OF NOOIT …”

  • De Kahneman-paradox of “U heeft nog een uur om te beslissen …”
  • Hoe onze weerstand om iets te verliezen ons leven en onze keuzes beïnvloedt.

Reviews

“Great ideas, expertly presented and coached. I came away confident that I could use these techniques straight away to improve my own work outcomes.”


James Harper, Senior Communications Manager, Innovate UK

"A really useful workshop. What I liked most about it was that the workshop was tailor-made to fit our needs. Because we were working on our own cases, I got to apply the new tools and techniques in a very hands-on way."


Andrea Dohle, Communication Correspondent, Enterprise Europe Network Germany