logo Human Insight
nudging

Nudging.

stuur gedrag met een duwtje in de juiste richting

1 dag  I  Training of Virtual Learning Journey

Waarom investeren in Nudging & Framing?


Nudging is gebaseerd op de wetenschappelijk onderbouwde vaststelling dat mensen op een snelle, automatische manier keuzes maken. Het baanbrekende werk van de Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman* toont aan dat wij helemaal niet zo rationeel handelen als we graag geloven. Om beslissingen te kunnen nemen in een complexe wereld, gebruiken we signalen uit de omgeving en vuistregels. Dat betekent dat mensen heel gevoelig zijn voor de keuzecontext. We kiezen meestal automatisch de meest voor de hand liggende optie.



Nudging* is een gedragseconomische techniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. De techniek kan worden gezien als het geven van een 'duwtje' (Engels: nudge) in de 'goede' richting. Denk maar aan de nepvlieg in urinoirs zodat mannen niet meer naast de pot plassen.



Framing is in feite niets anders dan met de juiste woorden uw boodschap aantrekkelijk kaderen en op die manier bepaalde emoties activeren.


*Kahneman (2011) "Thinking, Fast and Slow"

* Thaler & Sunstein (2008), "Nudge" 

Details

Type: Mogelijk als


Incompany training

1 dag, in uw organisatie

Virtual Learning Journey

2 dagdelen (telkens 3 uur), via Zoom

Groepsgrootte: max. 15 deelnemers


Liever telefonisch contact? We helpen u graag. Vul hierna uw gegevens in of bel ons direct op 0494 75 10 62.

 
 
 

Resultaten

Na het volgen van deze opleiding:

  • heeft u inzicht in hoe mensen in de realiteit snelle, automatische keuzes maken


  • weet u hoe u menselijk gedrag analyseert en begrijpt u op welke gedragselementen u kan ingrijpen om gedrag te veranderen
    • kan u technieken uit de gedragseconomie en cognitieve psychologie toepassen in uw eigen praktijk


    • heeft u een beter begrip van het eigen gedrag en dat van anderen - collega's, doelpubliek, privéomgeving

    Programma

    Blok 1: Ons feilbare denken

    • Hoe werkt ons brein? Systeem-1 en systeem-2-denken.
    • De sluipwegen van ons brein. Waarom mensen in de realiteit snelle, automatische keuzes maken.


    Blok 2: Framing - Overtuigen door de boodschap op een welbepaalde manier te kaderen

    • Wat is een frame?
    • Gedragsinzicht: mensen reageren anders op dezelfde informatie, wanneer die anders gekaderd wordt
    • Toepassing: Kader de boodschap op een positieve, aanlokkelijke manier

    Blok 3: Nudging

    • Hoe geeft u een subtiel duwtje in de juiste richting?
    • Is nudging wel ethisch?


    Blok 4: De EAST-principes van het Behavioural Insight Team (BIT), VK:

    Om mensen te overtuigen:

    • Moet je het gewenste gedrag Eenvoudig en Aantrekkelijk maken.
    • Overtuigende communicatie speelt ook in op het Sociale element en de Timing

    Reviews

    "Els clearly knows how to deliver a great workshop. The day was completely tailored to our needs and very interactive. Highly recommended!"


    Anne Starkie-Alves, European Commission

    "De training werd aangepast aan de cases van de deelnemers. Hierdoor is het geleerde praktisch toepasbaar."


    Matthias Desesoi, Beleidsmedewerker, Actiris