Nudging is gebaseerd op de wetenschappelijk onderbouwde vaststelling dat mensen op een snelle, automatische manier keuzes maken. Het baanbrekende werk van de Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman* toont aan dat wij helemaal niet zo rationeel handelen als we graag geloven. Om beslissingen te kunnen nemen in een complexe wereld, gebruiken we signalen uit de omgeving en vuistregels. Dat betekent dat mensen heel gevoelig zijn voor de keuzecontext. We kiezen meestal automatisch de meest voor de hand liggende optie.
Nudging* is een gedragseconomische techniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. De techniek kan worden gezien als het geven van een 'duwtje' (Engels: nudge) in de 'goede' richting. Denk maar aan de nepvlieg in urinoirs zodat mannen niet meer naast de pot plassen.
Framing is in feite niets anders dan met de juiste woorden uw boodschap aantrekkelijk kaderen en op die manier bepaalde emoties activeren.
*Kahneman (2011) "Thinking, Fast and Slow"
* Thaler & Sunstein (2008), "Nudge"
Type: Mogelijk als
1 dag, in uw organisatie
2 dagdelen (telkens 3 uur), via Zoom
Groepsgrootte: max. 15 deelnemers
Liever telefonisch contact? We helpen u graag. Vul hierna uw gegevens in of bel ons direct op 0494 75 10 62.
Na het volgen van deze opleiding:
Om mensen te overtuigen:
"Els clearly knows how to deliver a great workshop. The day was completely tailored to our needs and very interactive. Highly recommended!"
Anne Starkie-Alves, European Commission
"De training werd aangepast aan de cases van de deelnemers. Hierdoor is het geleerde praktisch toepasbaar."
Matthias Desesoi, Beleidsmedewerker, Actiris