logo Human Insight
aanpak
logo Human Insight

UPGRADE YOUR THINKING TO BOOST YOUR RESULTS

Applying scientific insight to human thinking and behaviour

Wat we doen


Onze wetenschappelijk onderbouwde training en consultancy helpt organisaties om hun manier van werken aan te passen aan de realiteit van menselijk denken en gedrag. En dit leidt tot een meetbare verbetering in uw resultaten - met wel 25%!*

Het feilbare denken

Het menselijk denken is niet zo objectief en rationeel als we graag geloven. Veel denken gebeurt onbewust. Ook worden we voortdurend beïnvloed door onze omgeving.


Het gevolg?

Ons eigen denken verhindert ons vaak om de beste beslissingen te nemen: we zijn "voorspelbaar irrationeel".(*1) Met duidelijk effect: uit onderzoek blijkt dat irrationeel denken leidt tot een verlies van 25% van de middelen in organisaties!(*)


Maar... als ons denken "voorspelbaar irrationeel" is, dan betekent dit dat u het kan leren herkennen en sturen. En dat is precies waar wij u bij HumanInsight graag mee willen helpen!


*1: Dan Ariely (2008) "Predictably Irrational"

OVER MENSEN


Wij mensen zijn fascinerend. Maar geneigd tot zelfoverschatting. Self-serving bias heet dat, een denkfout die typisch menselijk is en waar we dus allen last van hebben.


Zo veronderstellen we dat we zelf wel zullen weten hoe we denken. Laat staan dat we hier training of advies bij kunnen gebruiken!


Onderzoek spreekt dit echter tegen. We kunnen wel degelijk leren slimmer denken - dankzij gedragseconomie!


Gedragseconomie integreert psychologische inzichten in de analyse van menselijk gedrag. Zo kunnen we beter begrijpen waarom mensen bepaalde beslissingen maken, ook wanneer die niet rationeel zijn.

Nobelprijswinnaar Richard Thaler legt uit dat we allemaal 'humans' zijn, geen 'econs'.* En humans denken voorspelbaar irrationeel. 


Zo denken we vooral op korte termijn en negeren we effecten op lange termijn (denk maar aan dat tweede stuk taart, ook al bent u op dieet, of het feit dat velen niet voldoende sparen voor een pensioen).


We hebben een voorkeur voor de status-quo ("we hebben het hier altijd zo gedaan!") ook al is het tijd voor verandering. 


We hechten vooral belang aan informatie die onze mening bevestigt ("Als ik om advies vraag bij mijn werk, ga ik altijd naar die collega. Die verstaat tenminste zeggen waar het om gaat!"). Allemaal voorbeelden van cognitive bias.


* Richard Thaler (2015) "Misbehaving: The Making of Behavioural Economics"

Uit onderzoek blijkt dat tot 25% van de middelen in organisaties verloren gaat door cognitive bias.


Gelukkig is wetenschappelijk aangetoond dat wij mensen systematisch en dus voorspelbaar zijn in ons irrationeel denken en handelen. Dat betekent dat u dit kan leren sturen.


Zo kan u kiezen voor automatisch sparen en zo korte termijndenken tegengaan.


In een veranderingsproces kan u systematisch een eerste groep de argumenten voor en een tweede groep de argumenten tegen een nieuwe aanpak laten analyseren.


In uw team kan u nieuwe bronnen en diverse bronnen van informatie zoeken om zo uw eigen mening te leren nuanceren en verfijnen.


U kan dus wel degelijk leren slimmer denken! HumanInsight reikt u hier graag tools en technieken voor aan.

Onze aanpak:

wetenschappelijk onderbouwd

& maximum impact

WETENSCHAPPELIJKE INZICHTEN

In onze opleidingen integreren wij de laatste inzichten uit neurowetenschappen, cognitieve psychologie en gedragswetenschappen.

BREINVRIENDELIJK LEREN

Wij staan garant voor breinvriendelijk leren. Daarom zijn onze opleidingen ervaringsgericht en stellen we interactie centraal.

EVIDENCE-BASED METHODIEKEN

De methodieke die we u aanleren zijn evidence-based. Ze worden gebruikt door internationale thought leaders en toonaangevende organisaties.

TRANSFER NAAR DE WERKVLOER

We zorgen voor transfer van aangeleerde kennis en vaardigheden naar uw dagelijkse praktijk. Daarom leert u aan de hand van concrete voorbeelden en eigen cases.

Slimme organisaties kiezen voor ons

SMARTER THINKING

BETTER RESULTS

© 2017 - 2020 

OUR INSIGHTS IN YOUR INBOX!  -  ONZE INZICHTEN IN UW INBOX!

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u het gebruik van deze cookies.

Accepteren