logo Human Insight
aanpak

DE UITDAGING

Ons feilbare denken


Menselijk gedrag is fascinerend. Onderzoek toont dat mensen lang niet altijd rationeel handelen. Het meeste denken gebeurt onbewust. We worden voortdurend beïnvloed door onze omgeving zonder dat we dit merken.

Het menselijk denken wordt gekenmerkt door tal van biases, ofwel systematische irrationele denkpatronen.


Deze biases beïnvloeden ons menselijk denken en handelen, als individu en ook in organisaties. Bijvoorbeeld bij besluitvorming, samenwerking en verandering


Wat betekent dit voor jou? Dat je gedrag niet zal veranderen door simpelweg uit te leggen wat het gewenste gedrag is. (Dat heb je waarschijnlijk zelf ook al ondervonden!)


In ons denken en handelen zijn we "voorspelbaar irrationeel".(*) Hier houden organisaties echter weinig of geen rekening mee. En dat is jammer, want het leidt tot een verlies van 25% aan middelen in organisaties! 


Bij Human Insight specialiseren we ons in menselijk gedrag. We leren je begrijpen in welke situaties bias aanwezig is en mensen "voorspelbaar irrationeel" denken en handelen. Het bewust zijn van de biases die we allemaal hebben helpt ons gericht interventies en (verander)methoden in te zetten, die dan ook slimmer, kansrijker en bovenal mensgericht worden.


(*) Dan Ariely (2008) "Predictably Irrational"

DE OPLOSSING

Gedragsinzicht


Organisaties die gebruik maken van gedragsinzicht halen tot 25%* betere resultaten!


*McKinsey, 2017, "The Business Logic in Debiasing"

ONTVANG ONZE INZICHTEN IN JOUW INBOX!

ONZE AANPAK

Wetenschappelijk onderbouwd. Resultaatgericht

WETENSCHAPPELIJKE INZICHTEN

In onze opleidingen integreren wij de laatste inzichten uit neurowetenschappen, cognitieve psychologie en gedragswetenschappen.

EVIDENCE-BASED METHODIEKEN

De methodieken die we u aanleren zijn evidence-based. Ze worden gebruikt door internationale thought leaders en toonaangevende organisaties.

BREINVRIENDELIJK LEREN

Wij staan garant voor breinvriendelijk leren. Daarom zijn onze opleidingen ervaringsgericht en stellen we interactie centraal.

TRANSFER NAAR DE WERKVLOER

We zorgen voor transfer van aangeleerde kennis en vaardigheden naar uw dagelijkse praktijk. Daarom leert u aan de hand van concrete voorbeelden en eigen cases.

OVER MENSELIJK GEDRAG


Wij mensen zijn fascinerend. Maar geneigd tot zelfoverschatting. Self-serving bias heet dat, een denkfout die typisch menselijk is en waar we dus allen last van hebben.


Zo veronderstellen we dat we zelf wel zullen weten hoe we denken. Laat staan dat we hier training of advies bij kunnen gebruiken!


Onderzoek spreekt dit echter tegen. We kunnen wel degelijk leren slimmer denken - dankzij gedragseconomie!


Gedragseconomie integreert psychologische inzichten in de analyse van menselijk gedrag. Zo kunnen we beter begrijpen waarom mensen bepaalde beslissingen maken, ook wanneer die niet rationeel zijn.

Nobelprijswinnaar Richard Thaler legt uit dat we allemaal 'humans' zijn, geen 'econs'.* En humans denken voorspelbaar irrationeel. 


Zo denken we vooral op korte termijn en negeren we effecten op lange termijn (denk maar aan dat tweede stuk taart, ook al bent u op dieet, of het feit dat velen niet voldoende sparen voor een pensioen).


We hebben een voorkeur voor de status-quo ("we hebben het hier altijd zo gedaan!") ook al is het tijd voor verandering. 


We hechten vooral belang aan informatie die onze mening bevestigt ("Als ik om advies vraag bij mijn werk, ga ik altijd naar die collega. Die verstaat tenminste zeggen waar het om gaat!"). Allemaal voorbeelden van cognitive bias.


* Richard Thaler (2015) "Misbehaving: The Making of Behavioural Economics"

Uit onderzoek blijkt dat tot 25% van de middelen in organisaties verloren gaat door cognitive bias.


Gelukkig is wetenschappelijk aangetoond dat wij mensen systematisch en dus voorspelbaar zijn in ons irrationeel denken en handelen. Dat betekent dat u dit kan leren sturen.


Zo kan u kiezen voor automatisch sparen en zo korte termijndenken tegengaan.


In een veranderingsproces kan u systematisch een eerste groep de argumenten voor en een tweede groep de argumenten tegen een nieuwe aanpak laten analyseren.


In uw team kan u nieuwe bronnen en diverse bronnen van informatie zoeken om zo uw eigen mening te leren nuanceren en verfijnen.


U kan dus wel degelijk leren slimmer denken! Human Insight reikt u graag de nodige tools en technieken aan.