- Harvard Business Review
In de jaren 1990 deed professor Amy Edmondson (Harvard Business School) een bizarre vaststelling. Uit haar onderzoek bleek dat de best presterende medische teams meer fouten rapporteerden dan de slechter presterende teams. Een raadsel!
Wat bleek uit verder onderzoek? De best presterende teams zijn psychologisch veilig: ze zijn meer open en stellen medewerkers in staat om zonder angst over fouten te praten. Het was dus niet zo dat high-performing teams meer fouten maken, maar wél dat ze deze fouten durven rapporteren. (*)
In 2012 voerde Google een groot onderzoeksproject uit (onder de naam Aristoteles) om uit te zoeken waarom sommige teams beter presteren op de werkvloer dan andere. De conclusie was duidelijk: niet enkel is psychologische veiligheid de belangrijkste factor in het succes van een team, het vormt ook de grondslag van de andere factoren die zorgen voor succes! (*)
Het belang van psychologische veiligheid is helder. Het creëren van psychologische veiligheid vergt inspanning en vaardigheid, maar loont de moeite – vooral in situaties waarin expertise of samenwerking van invloed is op de kwaliteit van het werk.(*)
In deze training leer je hoe je concrete stappen kunt zetten richting psychologische veiligheid.
(*) Amy Edmondson, "Building a psychologically safe workplace"
(*) https://rework.withgoogle.com/blog/five-keys-to-a-successful-google-team
(*) Amy Edmondson (2019) “The fearless organization”
Psychologische veiligheid is het belangrijkste kenmerk van teams die goed presteren.
Het zorgt voor een verbetering van:
Psychologische veiligheid laat toe dat een leercultuur ontstaat op het werk. Het maken van fouten hoort daarbij, net als het krijgen van constructieve feedback.
Type: Mogelijk als
1 dag, in uw organisatie
Groepsgrootte: max. 15
Liever telefonisch contact? We helpen u graag. Vul onderstaande gegevens in of bel ons direct op 0494 75 10 62.
Na de opleiding kan je:
"Au nom de Veolia, je souhaite vous remercier de nous avoir invités à suivre la formation-test qui a absolument dépassé nos attentes. Les qualités pédagogiques et les connaissances de notre formatrice ainsi que le niveau des échanges au sein du groupe ont fait la différence.
Nous repartons avec beaucoup de clarification des sujets et beaucoup d'idées pour nos objectifs de formation et de sensibilisation interne."
à très bientôt,
Anne-Sophie PIERRE, Diversity Manager, Veolia
"Ik heb nieuwe inzichten opgedaan die ik dadelijk kan toepassen in mijn job.
De trainer creëert een veilige sfeer en stimulerende leeromgeving. Ze laat ruimte voor interactie en het stellen van vragen. Ik heb genoten van het uitwisselen van ervaringen met andere deelnemers "
Karine Robijn, HR & events, Umicore