logo Human Insight
psychology of change

Psychology of change.

je sleutel voor een geslaagd veranderingstraject

1 dag  I  Incompany Training of Virtual Learning Journey

Waarom investeren in

Psychology of change?


Onze context verandert sneller dan ooit tevoren. Verandering is onvermijdelijk.


Tegelijk zijn de cijfers zijn ontnuchterend: ongeveer 70% van alle veranderingstrajecten faalt. Anders gekaderd: ongeveer 30% is succesvol.  Hoe zorgen we ervoor dat ons change traject bij de succesvolle 30% hoort?


Wel, u kan de slaagkansen van uw veranderingstraject aanzienlijk verhogen door gebruik te maken van inzicht in brein en gedrag.


Want laten we eerlijk zijn, verandering is moeilijk! En dus is het voorspelbaar en normaal dat ons brein in weerstand gaat. Maar wanneer iets voorspelbaar is, kan u erop leren anticiperen. Dat is waar deze opleiding over "de psychologie van verandering" u bij kan helpen. 


De broers Dan & Chip Heath gebruiken de metafoor "Berijder-Olifant-Pad".*

  • De Berijder (= het rationele denken) is overtuigd dat hij de controle heeft en de richting aangeeft. Maar... hoe hard je als changemanager de berijder ook aanstuurt, dat maakt allemaal niet uit zolang de Olifant (= het emotionele denken) niet mee wil, niet in beweging komt.
  • Daarom zal een succesvol veranderingstraject ook altijd de Olifant moeten motiveren en in beweging krijgen.
  • Tenslotte is het als changemanager mogelijk om de context zo aan te passen (= dit is, het pad te effenen) dat zowel de Berijder als Olifant minder drempels ondervinden bij het inslaan van de gevraagde weg.


Op die manier zorgen we er als changemanagers voor dat de wilskracht van de medewerkers (die eindig is) niet nodeloos verloren gaat, maar wordt gebruikt waar en wanneer wij die meest nodig hebben: voor het aanpassen van het eigen gedrag en het vormen van nieuwe gewoontes.


* Heath & Heath “Switch. How to change things when change is hard”

Details

Type: Mogelijk als


Incompany training

1 dag, in uw organisatie

Virtual Learning Journey

2 dagdelen (telkens 3 uur), via Zoom

Groepsgrootte: max. 15 deelnemers


Data open aanbod

momenteel geen open aanbod


Liever telefonisch contact? We helpen u graag. Vul hierna uw gegevens in of bel ons direct op 0494 75 10 62.

 
 
 

Resultaten

Na het volgen van deze opleiding:

  • begrijpt u hoe het brein omgaat met verandering en hoe u hier rekening mee kan houden


  • kent u de voornaamste valkuilen van verandertrajecten en weet u hoe deze te vermijden
    • begrijpt u het SWITCH-model voor gedragsverandering en kan u het toepassen op eigen cases


    • heeft u een aanzet tot een actieplan ontwikkeld om het SWITCH-model in de eigen werkcontext toe te passen

    Programma

    Blok 1: Change en het brein

    • Hoe werkt ons brein? Systeem-1 en systeem-2-denken.
    • Waarom ons brein verandering vaak als bedreiging ziet.


    Blok 2: De valkuilen van verandertrajecten

    Change managers hanteren:

    • overdreven focus op rationele, analytische denken van medewerkers (systeem-2-denken)
    • overdreven focus op motivatie en wilskracht
    • verwaarlozen het feit dat ons brein verandering vaak als bedreiging ervaart en passen methodiek hier niet voor aan

    Blok 3: Succesvolle verandering. Hanteer het SWITCH-model

    De metafoor van de Berijder (rationele denken), de Olifant (emotionele denken) en het Pad (context).


    1. Stuur de berijder aan. Wat weerstand lijkt, is vaak een gebrek aan duidelijkheid
    2. Motiveer de olifant. Wat luiheid lijkt, is vaak uitputting.
    3. Effen het pad. Wat een probleem van de persoon lijkt, is vaak een probleem van de situatie.


    Blok 4: Aan de slag met uw eigen cases en actieplan

    • We werken aan uw eigen verandertraject
    • Actieplan: Hoe gaat u het geleerde vertalen naar de eigen praktijk?

    Reviews

    "Very fun and interesting workshop! Clear explanation and a really nice trainer.

    Recommended!"


    Sara Moors,Communication Manager, Uitmuntend Limburg

    "A really useful workshop. What I liked most about it was that the workshop was tailor-made to fit our needs.


    Because we were working on our own cases, I got to apply the new tools and techniques in a very hands-on way. I can now take these tools and insights back home with me."

    Andrea Dohle,Communication Correspondent,

    Enterprise Europe Network Germany