In Human Insight #3 leert u hoe u als leidinggevende gebruik kan maken van de 'positive illusion' om het engagement in uw team te verhogen en de prestaties van uw medewerkers te verbeteren.
Managers zijn net als mensen: Ze zien zichzelf graag als rationele wezens, die zorgvuldig alle voors en tegens afwegen voor ze een beslissing nemen. Die objectieve factoren weten te onderscheiden van subjectieve beweegredenen. Die zich niet laten beïnvloeden door de context.
Even geneigd tot zelfoverschatting, wat in het jargon self-serving bias wordt genoemd. Dus herkennen we bias (een verzamelnaam voor denkfouten en vooringenomenheden) wel bij anderen, maar hebben we een blinde vlek voor onze eigen denkfouten - een own bias blind spot.
Wat echter management bias (denkfouten en vooringenomenheden bij managers) uniek maakt is dat u deze als leidinggevende gericht kan inzetten om het engagement van uw medewerkers te verhogen. En zélfs hun prestaties daadwerkelijk te verbeteren. Hoe? Door gebruik te maken van de zogenaamde 'positive illusion'. Laat me dat even uitleggen.
Als leidinggevende heeft u een hele reeks (ongefundeerde) vooronderstellingen over uw mensen en hun functioneren. Die vooronderstellingen kunnen positief, neutraal of negatief zijn.
Uit onderzoek blijkt dat de vooronderstellingen van leidinggevenden een reëel effect hebben op de prestaties van de mensen in hun team. In een artikel in de Harvard Business Review met de veelzeggende titel “If Your Boss Thinks You’re Awesome, You Will Become More Awesome” tonen Zenger & Folkman hoe leidinggevenden die systematisch het beste zien in hun medewerkers hen écht beter doen presteren, terwijl die managers die het meest kritisch zijn met het omgekeerde effect te maken krijgen. In hun studie onderscheiden de auteurs enerzijds ‘positive-rating’-managers (leidinggevenden die hun medewerkers systematisch hoger inschatten in vergelijking met collega-leidinggevenden) en anderzijds ‘negative-rating’-managers (die hun medewerkers systematisch lager inschatten in vergelijking met collega-leidinggevenden).
Ook daar speelt de ‘positive illusion’. In een artikel in Psychological Science stellen Murray et. al. dat het (onrealisistisch) idealiseren van de partner het verminderen van de echtelijke tevredenheid tegengaat. Hoe liefde blind maakt dus, maar ook hoe dit tot uw geluk kan bijdragen.
Wil u meer leren over employee engagement en hoe die te verhogen? Dan is de opleiding Intrinsieke motivatie als hefboom voor employee engagement een aanrader - voor leidinggevenden en HR-professionals.
We horen graag van u! Neem vrijblijvend contact.
Copyright © 2018-2025
Human Insight. All rights reserved